Saturday, December 21, 2013

dapppppppppnyeeeeeeeee...



Mana mau makan best di Terengganu?


Sebut saje pasal makanang, memang tak boleh dipisahkang dengang aku. sebabnya aku memang suka makang! sape tak suka makang, mmg poyo la. bajet nak diet la kan.tak dek maknanya diet dalam hiduop aku, selagi aku blh makang aku makang je...eh eh over ko cakap tganu kan. ye ler orang ganu kang cakap banyak ang2 bunyinya...jgn maraaaa haaa...

mesti ada yang tanya nape plak tetiba aku post pasal makanan ni selepas duk tganu hampir 4 thn 3 bln kan? sebabnya makanan tganu ni bukan selera aku.mula2 pindah sini tahun 2009, aku mmg susah nk terima makanan tganu walaupun aku ni org kelate. bukan tak sedap cuma aku rs bukan selera aku. ssh nk cite tp korg kena rasa sendiri.

dan 4 thn aku duk sini, hanya beberapa buah kedai yang aku suka g makan, tak kira makan sorg, dgn suami atau famili aku sbb memenuhi selera semua.

masalahnya sebanyak2 tempat makan yg ada kat sini, boleh bilang dgn jari yg aku selalu g makan. utk makan tgh hari mungkin xdek masalah la tp utk makan santai atau makan malam agak ssh sikit la.

so ni antara beberapa buah kedai yang aku nk citer, mana lah  tau kalo2 ada yg nak singgah tganu kan...

1.Restoran Cililada, bersebelahan dengan Pasar Raya Sabasun, dekat dgn JPJ.




restoran ni mmg jadi feveret aku lepas adik member aku (t.q ila) yg  introduce tmpat ni.aku igt lg ms tu dia dgn bakal laki dia(skrg dah jadi laki rasmi) order puyuh goreng cili.mmg mantopp la..pedas dia boleh mati wooo...dan sejak itu lah jadi makanan wajib en suami kalo dtg tganu.mmg sodapp cuma ada hari cili dia tu pedas yg ampun ada hari2 lak tak pedas sgt.mungkin tak guna baja taik ayam kot..hahahah...


                                                      
   ni gmbr puyuh tu.mmg korg nmpk xsedap tp aku je tau sodapppppnya


satu lg dish yg suka baby kailan goreng biasa.igt baby kailan bukan mommy or daddy kailan...hahahaha...aku suka baby kailan dia.sedap walaupun goreng biasa jer.tak tau la org lain suka ke tak.tp bila makan dgn puyuh tu mmg sesuai je.




haa ni la gmbr nya...berkilat2 sayur tu..nampak nau bnyk minyak...hahaha...


sebenarnya bnyk lg menu yg best antaranya tomyam poktek, sup ekor, kerbau manggsa, siakap 3 rasa (wajib try) tp aku tak snap la sbb amik gmbr dua dish ni pun en suami dah bising bila nk makan nya kalo sibuk amik gmbr..huhu..dia tak tau yg isteri dia ni ada blog...ahaksss...len2 menu yg best ialah sup kosong.bunyi mmg sup kosong je kan.mesti korg terbayang sup jernih pastu ada daun bawang ckit.salah!sup kosong di cililada adalah yg tersedap pernah aku mkn tp dia caj la RM2.50 semangkuk.hahaha

sebut pasal harga mmg mahal sikit ye kedai ni tp berbaloi sbb sedap. harga seekor burung puyuh kalo tak salah aku RM5 kot.xhengat la plak harga baru ni. aku penah wat stori pasal kedai ni tp xdek plak link kat utusan online nih.tp satu je keburukan restoran ni, ko jgn pergi masa lapar sgt hokay sbb nya mmg dia serve lambat nk mamp*s.owner dia pun mengaku kat aku ari tu mmg lmbt, kalo sanggup kena tunggu la.hehehe.

so kalo tak nak lambat baik ko order dulu apa yg ko nak makan ok. senang je sbb blh call owner kedai ni.09-6266 376.selamat mencuba!


2. Sup Astaka Makcik Peah, bersebelahan bangunan Astaka, Shahbandar, dekat dgn Restoran Killineys




                   gambar ni ambil sape punya ntah..padahal bnyk je gmbr kat kedai ni tak tau kat mana

kedai sup ni member aku Manirah yg introduce kan mula2 aku makan kat sini.mmg sempoi je la.harga dalam RM3-RM4.50. ada mehun sup, mee kuning sup, kuew tiew sup, megi kari sup dan nasi air.ni antara makanan yg paling aku suka makan kalo balik keje.aku pernah bawak en suami dan famili aku makan kt sini.

kedai ni mmg nmpk low klass sbb betul2 tepi jalan pastu buruk plak tu,mcm tunggu masa nk roboh je.kalo tgk mmg tak lalu tp fuhh rasa sup dia mmg terbaik.yg aku tau owner dia ni org thai sbb dr cara dia cakap dan dish yg disediakan mmg cara thai.

biasanya kalo en suami makan, dia akan order dua pinggan. 1 dia order nasi air dan 1 lg megi kari sup.Fuuh mmg terbaik la. org mmg ramai la tmpat plak terhad. siap kena buka kasut wei,tp ada apa hal kan kalo dah sedap tu sanggup je.

berhadapan kedai ni ada restoran killineys.bagi org yg nak ada kelassssss blh la g makan kat situ. tp bg aku , mehun sup kat situ mesti harga lebih RM6 hengget, tp kalo kat kedai makcik peah ni ko dpt 2 pinggan dan rasa tentu WOW!selamat mencuba.




              ni la mehun sup astaka makcik peah. gmbr ni ambik kat blog org ganu.tak hengat da blog apa



3. Warung Pok Nong, Mengabang Telipot. Dekat dengan UMT, UNISZA




haaaaaa ni warung bukan sebarang warung.warung ini mmg torbaikkkk dr ladang. khusus kepada penggemar pelbagai jenis makanan bercelup tepung.mmg la jauh cikit tempatnya sbb kena lintas jambatan sultan mahmud tetapi mmg berbaloi2 kalo makan kat warung Pok Nong ni. aku tau warung ni dr seorang rakan media bernama, Kamaliza.aku pnh dgr psl warung ni tp xpnh g so sbb dia post gmbr2 sotong celup tepung yg menggairahkan mbuatkan aku pergi dgn en suami suatu petang.

kedai ni berhadapan dengan pantai apa ntah aku lupa,tp kalo smpi dkt area UMT, UNISZA tu ada 1 bulatan kecik amik pukul 12.so terus smpi jmpa simpang 3, amik kanan pastu jmpa la warung ni .tgk je kete ramai tu betul la tu.

kalo g time pukul 5 ptg tu mmg ramai gile la org.nak2 plak kalo hari cuti sekolah atau cuti umum atau apa2 cuti la mmg penuh je warung ni.mmg kena banyak bersabar la kalo nk makan sedap. satu yg menyeronokkan kat warung ni konsepnya layan diri. mula2 tu ko disuruh beratur tp bila smpi je kt depan kaunter terus amik penyepit dan berebut la ye.

jgn malu2.aku bab berebut ni mmg tak handal langsung tp kalo bagi kat en suami tu mmg pakar la cuma tips dia kalo ko nk cepat dapat bila time berebut sotong tu ambil tang badan jgn amik kepala ok.sbb nnt pok nong tu mesti suh ko bg kepala sotong tu dkt customer yg dpt badan dulu.so kena la ko bersabar ye.tak boleh marah sbb depan rejeki.hehehehe. lepas dah dapat proses seterusnya adalah memotong sotong2 itu.haa itu 1 lg keunikan tmpt ni.nk makan potong sendiri hokay.

selain sotong. ada juga ikan, udang, mee goreng, kepok lekor kat sini.pastu ko kn try la ABC jagung dgn ABC biasa kat situ.mmg syiiioookkk.aku tak dek gmbr sbb setiap kali g makan mmg makan sotong je.udang ada la kadang2,ikan tu jarang2.hahahaha.




                                         haa ni dia gmbr sotong itu.terliur tak kawan2..hahahaha



                                      en suami tgh gigih menggunting sotong hasil tangkapannya



                                 gambar ni n yg bawah tu aku amik kat blog Life is colorful.minta izin ye.haa pakcik                                        baju biru belang2 tu la poknong ye.sgt baik, sgt pemurah dan sgt humble walaupun dah                                  jd jutawang.


haaa ni la acara berebut tu ye.mmg seronok la rasa mcm main jual2 zaman kecik2 dulu la.


so kalo nk tau sedap ke tak, korg kena g ok.warung ni pernah masuk jalan2 cari makan (JJCM).tp kalo tak nak rasa frust menonggeng warung tu tutup sila la call pok nong dulu k.09-612 7655.



4. Restoran Ahlan, Kampung Sena Rendang, Bukit Payung.





hehehe.sori la gmbr tak brapa nk clear.amik time hujan dan dalam kereta je

restoran ni aku diberitahu oleh seorang member tp aku betul2 lupa sapa sbb ni masa thn 2010 kalo xsilap aku.restoran ni jauh dr bandar sbb dia terletak dkt bukit payung dalam 7 km la lebih kurang. tp kalo rasa teringin nk makan roti tempayan sodap ini lah tempatnya.tp kalo korg tnya direction mcm mana mmg ssh aku nk describe. so nnt kt bawah aku letakkan nombor telefon so ko kol sendiri hokay.hahahah

cuma aku blh cakap restoran ni menghala ke bukit payung.kalo ko nk senang lepas mydin, giant trafic lite tu ko amik terus je menghala ke bukit payung pastu dlm 4 km kot ko akan jumpa kem askar sebelah kanan pastu depan tu ada trafic lite ko belok kiri (kampung paya resak).pastu ko drive dlm 1 km ko jmpa simpang (sblh kanan kedai runcit) ko belok kanan.pastu ko jmpa la kedai dia sebelah kiri.paham ke idok?kalo tak paham ko kol la owner tu.hahahaha

kedai ni ada mcm2 tp yg best nya roti tempayan la.en suami aku mmg hantu la pegi sini.sbb nya dia kata kuah kambing mmg sodap.kalo aku suka kuah daging cincang.biasanya kitorg melantak 2 keping sorang la.hahahaha.



abaikan makhluk di belakang itu ye.hehehe.tu la gmbr terbaik pnh aku amik ms makan kt sini.tk sempat amik gmbr sbb biasa g time lapar so ini laj jadinya.


restoran ini owner dia org kelate.ore kelate mmg torbaikk...hahah puji bangsa ko sendiri la kan.katanya owner restauran ni pernah melawat beberapa negara timur tengah tu yg pandai buat roti tempayan.nk baca selanjutnya boleh klik sini .stori ni aku buat hokay. tel owner pun ado.jgn segan2 nk kol ok.selamat mencuba.



p/s - rasanya cukup la 4 lokasi makcik kongsi ye dak.kang banyak2 kan muntah plak ko nk g makan sume tempat ni.makcik ni kalo tak kerana nk pindah KL mmg tak berbuat la food review nih...bukan dengki  tank bg diorg kayo dek non tp xsempat.hari ni ari last makcik keje kt opis utusan tganu ni, so saje nk abadikan tarikh last.sbb kalo sebut psl makanan mmg makcik tak lupa la tarikh ni.hehehe..jadi selamat menjamu selera ye kawan2.


0 gatal jari:

Post a Comment