Wednesday, October 5, 2011

mim alif kaf ya...



Assalamualaikum...

Entry kali ini aku tujukan khas utk diri aku yg suka sgt maki org (dalam hati pun kira maki gak kan) dan juga kepada insan2 yg telah, pernah dan akan maki org...

Hah haaa kalo jwb tak pernah buat tu mmg tipu semata-mata ( sambil jari telunjuk bergoyang2 dengan mulut muncung berkata no no no).

Ada org kata kalo maki btempat its ok tp aku nk tnya korg ada ke maki yg tak btempat? Sudah pasti jawapan dr mulut muncung ckp mustilah ada ( tp dlm hati sah ckp tak deknya. KONFEREM!)

Mana ada maki yg btempat sbb awal2 lagi Allah dan Rasulullah dah pesan kan: Baca nih...

Perbuatan mencaci maki atau menyakiti seseorang muslim adalah dilarang dalam Islam kerana boleh menjejaskan nama baik dan maruah orang.

Firman Allah SWT :

"Orang-orang yang menyakiti mukmin lelaki dan mukmin wanita dengan sesuatu yang tidak dibuatnya, maka sesungguhnya mereka telah memikul kebohongan yang besar dan dosa yang nyata."
(Al-Ahzab : 58)

Rasulullah SAW bersabda :

"Tidak patut seseorang sahabat baik mengutuk (sahabatnya)."
(HR.Muslim dari Abu Hurairah)

Fuhh! Memang kelepek la atas muka kan bila baca ayat quran dan hadis Nabi s.a.w tu kan...apa lagi yg di sanggah..mmg sah kita termasuk golongan itu kalo kita suka sgt maki org kan wpun apa yg ko nk maki tu mmg benar dan tiada yg lebih benar melainkan benar2 belaka...

Masalahnya kita ada hari kita rasa nak maki je org yg bangang lagi membangangkan (maki lagi nih) yg slalu sgt wat kita rasa laju je mulut nak maki kan...so mcm mana caranya kt nak hadapi masalah ini.

Ini dia tips berguna kalau korg berada dalam situasi ini :

'Katakan kepada diri sendiri, bahwa orang yang melakukan penganiayaan kepada anda adalah orang yang tidak mengerti. Sehingga pada saat kita teraniaya tentu kita akan bersabar seraya berdoa. “ya Allah ampunilah mereka, karena mereka melakukan semua ini karena kebodohan mereka”...'



Kalau korg mampu buat mcm tu nescaya tak dek nya nak maki org sesuka hati walaupun seharusnya mereka terima makian korg tu ok!

Cukup dulu k psl maki ni.kang panjang2 ada plak yg maki aku...


p/s - Makcik baru je 'ter' sumpah/maki kawan makcik yg pinjam payung makcik pastu tak bg tau...bukan apa makcik maki dia, sbb time tu hujan ribut angin taupan melanda kan pastu lak time tu nk guna payung time tu gak payung takdek...jadi makcik syak org dalam la curi payung free makcik tu..alih2 kawan makcik yg hensem lg macho pinjam kejap..hahaha...sori ye kawan dah termaki + tersumpah kena panah petir (twink2)...

0 gatal jari:

Post a Comment